Bij de Dierenambulance was er op zondag 7 oktober weer een open dag in het kader van 4 oktober Dierendag. Een dierenvriend als ik ben, ging ik eens een kijkje nemen en een praatje maken. Ik ontmoette Ben van der Heijden. Iedereen kent hem eigenlijk, want als je een dierenambulance ziet rijden is de kans groot dat Ben de chauffeur is. Een grote vriendelijke man met een indrukwekkende snor. Ik kreeg een rondleiding en kreeg te horen wat de vrijwilligers allemaal doen bij de ambulancepost. Ik maakte het volgende verslag.

Bij aankomst op de Grasbeemd 17 zag ik het gebouw maar net staan.  Een grote oude boom op de hoek staat ontneemt het gezicht op de fraaie ingang van de dierenambulance. Eenmaal binnen werd ik verwelkomd door Ben en die vertelde mij dat hij het team van Ditisonzewijk rond zou leiden om een indruk te geven hoe het er binnen uitziet en wat er allemaal gebeurt.

We mochten boven niet in de quarantainekamers want er waren enkele zieke katten aanwezig. Er waren enkele kamers met een plaat op de deur waarop de ziekte  van het dier opstond:een deur met ‘katten Nies kwaaltjes’ en een deur met ‘braken en diarree’.  Daar wordt natuurlijk goed op gelet. Ook de kittenkamer mochten we niet binnen. Er waren enkele katten aanwezig en die hadden rust nodig.

Eenmaal beneden kwamen we in een grote verzorgingshal voor katten. Enkele van de kooien waren bezet en je zag katten in de mooiste kleuren: rode katten, zwart-witte, een hele witte en een gevlamde kat. Deze worden dagelijks onderzocht en verzorgd. Ook hier weer notities op de deur met het verzorgingsprogramma. Er waren katten die absoluut geen nat voer mochten hebben en sommigen geen droog voer en verder nog meer informatie waar wij als leek geen snars van begrepen.

Verderop liepen we door een gang en kwamen bij de buitenhokken voor de honden. Er waren hier drie honden te gast en elk met een eigen probleem. Ook hier moesten de vrijwillige verzorgers/sters zich aan de schema’s houden wat betreft de verzorging. Er werd verteld dat elke vrijwilliger die hier kwam werken wel iets van de verzorging leerde of moest weten. Ook bijvoorbeeld het verschil bij een verwonding: is het gewoon een wondje of een slagaderlijke bloeding? Ik had er niet bij stil gestaan maar dat gebeurt natuurlijk ook. Hoe gaan ze te werk en wat voor werk doen zij eigenlijk?

Om te beginnen is de centrale dag en nacht bereikbaar. Vierentwintig uur lang en (bij nood) direct inzetbaar via het telefoon en alarmnummer(0492-513971). Hier kan de ambulance uitrijden naar het door de mensen opgegeven adres voor het vervoer van het dier.

Maar de ambulance diensten doen meer. Wat denkt u bijvoorbeeld van het vervoer van uw huisdier naar de dierenarts en terug naar huis? Bij overlijden van het (huis)dier helpen zij u met het ophalen, vervoer, en zelfs een verzorgde crematie van het dier.

Soms krijgen zij een melding van een aangereden dier uit de natuur. Een ree, een vos en soms wel reigers, zwanen en alles wat er loopt en vliegt. Als deze zijn aangereden of dood zijn wordt de ambulance ook ingezet.

De stichting Amivedi (gevonden en verloren huisdieren) en stichting Dierenlot zijn ook nauw betrokken bij de dierenambulance. Stichting Dierenlot heeft als taak de controle op de omstandigheden waarin de dieren verkeren: opgesloten in veel te kleine hokken, ernstig mishandeld of op straat gezet of aan een boom gebonden , dit zijn zaken waar Dierenlot streng toezicht op houdt. En dat is eigenlijk wel goed. Het gebeurt veel te vaak dat er dieren mishandeld worden of verwaarloosd.

Als u meer informatie wilt hebben, kunt u een mail sturen naar info@dierenambulancehelmond.nl of even de website bezoeken: www.dierenambulancehelmond.nl en misschien wilt u wat weten van de vrijwilligerswerkzaamheden. Daar is altijd alle hulp welkom…

Verslag en fotografie: Hans Choufoer

321 totaal aantal vertoningen, 6 aantal vertoningen vandaag

Laat ook anderen weten wat er speelt in uw eigen wijk!

Dit is niet ok

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *