Basisschoolleerlingen leren programmeren in de Hi/levelgroep op het Jan van Brabant College

Op woensdag 7 februari loopt een groep trotse basisschoolleerlingen over het plein van het Jan van Brabant College aan de Molenstraat. Ze voelen zich na vier weken al helemaal thuis. In één van de computerlokalen van ‘de grote Jan’ doen de leerlingen mee aan een project ronhilevel4dom programmeren met micro:bit. Het Jan van Brabant ondersteunt hiermee de zogenaamde Hi/levelgroepen die centraal verenigd zijn binnen het Overleg Helmondse Scholen (OHS).

In een wereld waarin termen als ‘gepersonaliseerd leren’ en ‘21st-century skills’ in elk artikel en gesprek over het onderwijs langskomen, is één ding duidelijk: leerlingen krijgen zoveel mogelijk les op hun eigen niveau. Dat kan hulp bij leerproblemen betekenen, maar ook meer uitdaging voor kinderen die zich anders vervelen. Extra basisschoolklasjes voor hoogbegaafde leerlingen bestaan natuurlijk al heel lang, maar sinds 2011 zijn ze centraal geregeld binnen Overleg Helmondse Scholen (OHS) onder de naam ‘Hi/level’. Afhankelijk van de basisschool kunnen leerlingen vanaf groep 5, 6, 7 en/of 8 meedoen aan deze klas. Ze gaan dan een middag, ochtend of zelfs hele dag in de week aan de slag met uitdagende projecten.

Ook zijn er middelbare scholen die hun expertise inzetten om de leerlingen uit te dagen. Op het Jan van Brabant College is Suada Strojil, docente techniek, op 7 februari bezig met het afsluiten van haar Hi/levelproject. Al jaren biedt het Jan van Brabant College ruimte voor basisschoolleerlingen om op de middelbare school projecten te doen en lessen te volgen. Zo werkt de school naast Hi/level ook mee aan Coder Dojo. Strojil zet zich in als gastdocent en laat de leerlingen kennismaken met programmeren. Een logische keuze, aangezien het Jan van Brabant als eerste school in heel Nederland programmeren een vast onderdeel van het onderwijsprogramma maakte.

“Hoogbegaafde basisschoolleerlingen krijgen tijdens Hi/levelprojecten de kans om belangrijke vaahilevel2rdigheden zoals ontwerpen, onderzoeken en samenwerken te trainen door de handen uit de mouwen te steken,” vertelt Suada Strojil. “Aan het eind van vier bijeenkomsten is er meestal een tastbaar eindproduct. Vorige keer was dat een schitterend ruimteschip. Tijdens dit project werken de leerlingen elke week aan een andere reeks opdrachten. Ze hebben vorige keer een stappenteller gemaakt die ze echt aan hun schoen konden bevestigen.” Tijdens de afsluiting op 7 februari maken leerlingen zelf muziek door tonen te programmeren en spelen ze steen-papier-schaar tegen de zelf geprogrammeerde micro:bit.

Mara, Maud en Lotte zitten alle drie in groep 8 en namen de afgelopen vier weken deel aan de Hi/levelgroep op het Jan van Brabant College. Hun basisschooldocent gaf ze de mogelijkheid om vier weken naar de middelbare school te gaan in plaats van de Hi/levelklas op hun eigen school. Dat is hoe de meeste leerlingen op het Jan van Brabant terecht komen; hun docent ziet dat ze extra uitdaging nodig hebben en stelt voor om mee te doen aan een project op de middelbare school.

De drie meisjes zijn slechts drie van de twintig leerlingen die op 7 februari te gast zijn op het Jan van Brabant. In totaal zijn vijf basisscholen vertegenwoordigd: de Vendelier, de Montessori, De Stroom, de Korenaar en De Vuurvogel. Ze hebben allerlei verschillende opdrachten uitgevoerd de afgelopen weken, waarvan het maken van een stappenteller met stip op één staat. “Dat was het leukst, omdat je dan echt iets had gemaakt wat werkte,” legt Maud trots uit.

Lars (groep 8 van de Vendelier) vertelt enthousiast wat hij de afgelopen vier weken gedaan heeft: “Ik kijk wel vaker met mijn broer mee als hij programmeert, maar dit is moeilijker. Nu moet ik het zelf doen. Programmeren met micro:bit is heel leuk, ik wil dit wel vaker doen.” Voor sommige leerlingen is dit project hun eerste ervaring met programmeren. Jade (groep 7 van de Montessori) kwam in aanraking met Hi/level via een vriend op een andere school. “Hij had al eens meegedaan aan zo’n project en toen heb ik zelf aan de juffrouw gevraagd of ik ook een keer mee zou kunnen doen.”

Alle leerlingen vinden het leuk om mee te doen aan het project en enkele geven aan dat ze ook thuis verder willen gaan met programmeren. “Ik heb thuis ook al een robot die ik soms programmeer,” vertelt Joep uit groep 7 van de Montessori. Lieke (groep 7 van de Korenaar) komt aan het eind van de les zelfs vragen of ze micro:bit ook kan kopen voor thuis. Lieke is de enige van haar school die meedoet aan dit project, maar dat vind ze niet erg. Ze sloot namelijk al tijdens de eerste les vriendschap met Hiba (groep 8 van de Vuurvogel), met wie ze alle opdrachten samen heeft uitgevoerd.

hilevel3

 

 

767 totaal aantal vertoningen, 3 aantal vertoningen vandaag

Laat ook anderen weten wat er speelt in uw eigen wijk!

Dit is niet ok

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *