BC De Rijpel – Thema ‘Vervoer’

In dit deel van de reeks artikelen over “Burgercoöperatie De Rijpel” gaan we eens kijken wat een coöperatieve vereniging kan betekenen op het gebied van vervoer en transport. Wat zijn de alternatieven, in openbaar, collectief vervoer en individueel transport? Bij BC De Rijpel gaat openbaar vervoer altijd boven individuele oplossingen! Doch het is/wordt waarschijnlijk een kwestie van veel tijd en veel geduld en alleen al daarom is een tweesporenbeleid aan te bevelen.

Openbaar vervoer

Vooropgesteld: net als informatie, onderwijs en zorg dient OV volledig gratis te zijn en beschikbaar voor iedereen!

Liever vandaag dan morgen zien we vier mensen bijeen in één gratis BCR Buurtbus dan verdeeld over vier auto’s! Het is goed voor zowel burgermans portemonnee als de overheidskas en ook nog ’s veel beter voor het milieu. Met het geld dat kan worden bespaard op asfaltuitbreiding en andere onzin ten behoeve van privé transport wordt gratis openbaar vervoer makkelijk mogelijk! Echt! Het is, zoal altijd, slechts een kwestie van kiezen. Als coöperatie heb je eigenlijk 2 OV-opties. Je maakt stevige afspraken met bestaande aanbieders en/of je bouwt aan een kleine vloot van eigen vervoermiddelen.  De BCR Buurtbus zou zowel een aanvulling als een alternatief kunnen zijn.

Waarom wordt OV zo weinig gebruikt?

Openbaar vervoer is niet sexy, niet snel beschikbaar, te duur, je kunt meestal niet geheel van A naar B komen, je kunt weinig tot niks van enige omvang meenemen en je moet vaker staan dan je kunt zitten. Ook is de totale reistijd te lang en is de trein of bus vaak te laat.

Particulier OV

Vooralsnog is OV een zaak van de overheid, zowel landelijk als regionaal en gemeentelijk. We gaan niet zitten wachten tot de politiek wijzer wordt, maar creëren onze eigen OV-versie! Het is niet mijn ideaal, maar in Apeldoorn worden nu reeds elektrische golfkarretjes ingezet als eigen vorm van OV. Je moet ergens beginnen …

Individueel vervoer

Stel je eens voor dat je naast de BCR Buurtbus individueel vervoer op maat kunt regelen, emissievrij en flexibel beschikbaar. Je gehele arsenaal aan auto’s, bromfietsen en fietsen kun je aan de kant zetten en een geëigend vervoermiddel huren/lenen, alleen wanneer nodig. Dus er staat ook niks in de weg of weg te roesten als je NIET onderweg bent.

De huurauto

Ga je een auto huren, bijvoorbeeld bij Bo-Rent, dan ben je zelfs in het goedkoopste geval vrij prijzig uit. Bij elke transactie dient een borgsom van € 1.200 te worden afgerekend. Deze krijg je terug als er niks geks is gebeurd in je huurperiode, maar zul je toch telkens weer moeten (kunnen) ophoesten. De auto dien je op de locatie van Bo-Rent (in Helmond is dat de Wethouder van Well Laan) op te halen en terug te brengen. Vanaf het midden van Rijpelberg is een enkele reis ongeveer een half uur lopen of 10 minuten fietsen …

De BCR variant

Laten we nou eens kijken of en hoe het anders kan. Ten behoeve van individueel vervoer kunnen o.a. e-bikes en e‑cars worden ingezet. Het is maar net wat je nodig hebt voor je doel. Vanuit een centrale vestiging in de wijk moet levering binnen 5-10 minuten haalbaar zijn. Nog belangrijker: in coöperatieverband moeten ook zeer interessante huurprijzen haalbaar zijn. Ook op dit gebied is het slechts een kwestie van kiezen en prioriteiten stellen!

Bezit is duur

Veelal draait het om de auto. Zelf kopen en onderhouden of delen en huren? Uit gemaakte berekeningen blijkt bijvoorbeeld dat ingeval private lease (inclusief verzekering, belasting etc.) het gebruik van een Peugeot 208 1.2 van € 18.000  op ruim € 6.100 per jaar kost. Bij eigen aanschaf/bezit kom je op dik € 7.500 per jaar.  De kosten van stalling (garage, carport), de aanschaf van extra accessoires, allerlei mogelijke vervangingen, de noodzakelijke was -en poetsbeurten en/of grote risico’s zijn niet eens meegerekend!

Conclusie

De deeleconomie rolt zich uit. Bezit is uit, delen is in. Met name onder jongeren beperkt het zich langzamerhand tot een generieke behoefte aan vervoer van A naar B en niet om het merk, type, uitvoering, kleur, etc. Flexibel vervoer en bijbehorende afrekening is gevraagd.

Bezit van een eigen auto is en blijft een flinke kostenpost, per dag, per jaar en uitgesmeerd over je hele leven al helemaal. Vele autobezitters hebben ook de beschikking over een fiets, al dan niet elektrisch van aard. En er is nog wel meer om over na te denken. Hoe ziet bijvoorbeeld de samenstelling van de huishouding er uit? Woon je alleen dan zijn ook alle kosten voor jou alleen. Is er sprake van meerdere vervoersmiddelen, dan worden de kosten per huishouden vanzelfsprekend navenant hoger! Stel voor je eigen inzicht een overzicht op van de jaarlijkse vervoerskosten per huishouden.


Interesse? Meer info? Meedenken? Meedoen? Like en volg de Facebook pagina. Word lid van de Facebook groep en denk alvast mee. Ook kun je bellen, mailen of Whatsappen. Er zijn vele wegen die naar de Rijpel leiden …

Logo_BCR2_xl

90 totaal aantal vertoningen, 1 aantal vertoningen vandaag

Laat ook anderen weten wat er speelt in uw eigen wijk!

Dit is niet ok

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *