Ik vind het Helmonds een geweldige taal. (Leo van Veldhoven, auteur)

Hij is geboren in ’t Haagje (Helmond-West), moest op 15 jarige leeftijd van zijn vader verplicht gaan werken bij de Vlisco, terwijl hij liever naar het conservatorium was gegaan: Leo van Veldhoven. Hij begon in 1964 op de interne school van de Vlisco: de Cor Matthijsenschool. Over deze eerste jaren bij de Vlisco schreef hij een leuk boekje vol luchtige anekdotes. Met dank aan Wim Daniëls is dit boekje uitgegeven onder de titel : “Leren en werken bij Vlisco 1964-1967.” Wij spraken Leo over het boek, over zijn liefde voor muziek, over hoe hij op het idee kwam om een boek te schrijven over zijn oude werkgever en hoe hij als voormalige fabrieksmedewerker de weg naar een uitgever wist te vinden.

Van het Helmonds dialect naar het Nederlands

In de serre van zijn huis vragen we hem eerst om zich voor te stellen. Hij vertelt ons dat hij een echt verenigingsmens is. Hij vertelt ook dat muziek zijn lust en zijn leven is. Hij zingt in een koor, speelt o.a. accordeon, keyboard en drum. Hij speelt ook in de slagwerkgroep van Fanfare Unitas. Als we hem vragen hoe hij op het idee is gekomen om een boekje te schrijven over zijn oude werkgever, vertelt hij ons dat hij aan het revalideren was van een ongeluk. Hij wilde zijn tijd nuttig besteden. “Het viel zomaar binnen. Ik ga een boek schrijven over de Vlisco,” licht hij toe. Hij had eerst het boek in het Helmonds dialect geschreven. “Ik vind het Helmonds een geweldige taal,” zegt hij vol enthousiasme. Maar dat had wel een belangrijke beperking. “Iemand zei tegen me: ‘Leo, de lezerskring voor het Helmonds dialect is wel klein.’ en dat is ook zo,” vertelt Leo verder. En toen moest hij het vertalen naar het Nederlands.

Veel anekdotes

Het boek zit vol met leuke anekdotes. We vragen Leo naar zijn favoriete anekdote. Hij vertelt ons dat hij goede herinneringen heeft aan het verhaal van de kerstboom. In de film vertelt hij in het kort hoe dat verhaal ging. Op ons verzoek leest hij een stuk voor over een zekere Toon die wel een heel bijzondere boterham had gegeten. Dat was onze favoriete anekdote. Tijdens het voorlezen van dit verhaal zie je in de film enkele foto’s van Leo. In een van de foto’s houdt hij een zogenaamde vulder van de Vlisco in zijn handen. Vlisco gebruikt deze vulders (stempels of drukblokken) om stoffen met de hand te bedrukken.

Leo van Veldhoven met een Vulder van de Vlisco in zijn handen

Historie Mierlo-Hout

Tot slot vragen we Leo waar hij het meest trots op is en of hij van plan is om nog meer boeken te gaan schrijven. Dat laatste weet hij nog niet zeker. Mogelijk gaat hij nog schrijven over de historie van Mierlo-Hout, want ook daar heeft hij veel interesse in. We hebben Leo leren kennen als een vrolijke man die met veel passie kan vertellen.

Het boek “Leren en werken bij Vlisco 1964-1967” van Leo van Veldhoven is o.a. verkrijgbaar bij boekhandel De Ganzeveer en bij online boekwinkels.

159 totaal aantal vertoningen, 4 aantal vertoningen vandaag

Laat ook anderen weten wat er speelt in uw eigen wijk!