CDA haalt enige Brabantse EU kandidaat naar Helmond

CDA Eurokandidaat bezoekt Helmond

Vrijdag 3 mei, heeft de Brabantse CDA kandidaat voor het Europees Parlement Tom Berendsen de Automotive Campus Helmond bezocht. Het gezelschap bestond o.a. uit leden van CDA Helmond, HightechHelmonddePeel.nl, E-mobility design en andere vertegenwoordigers vanuit bedrijfsleven Helmond. Bij dit werkbezoek was ook de huidige Europarlementariër Lambert van Nistelrooij aanwezig. Hij ondersteunt Tom Berendsen, die zijn beoogd opvolger is om Brabant in het Europees Parlement te gaan vertegenwoordigen.
De afdelingsvoorzitter CDA Helmond Albert van Dam heette het gezelschap welkom. Hierna bezochten ze een aantal bedrijven/ projecten die steun ontvangen vanuit Brussel.

Lightyear One,
Zo kon men bij lightyear al een tipje van de sluier optillen van het prototype “Lightyear One” die 25 juni zal worden gepresenteerd. Lightyear is opgericht door oud-studenten van TU/e die o.a. enkele malen kampioen zijn geworden bij de zonne- auto’s race in Australië. Mooi om te zien hoe (oud) studenten van TU/e in het verleden de mogelijkheid hebben gehad om gebruik te maken van de faciliteiten van de Automotive Campus en dat ze zich nu als Startup hier vestigen. Bij Lightyear werken op dit moment al 100 werknemers en dat aantal zal zeker verveelvoudigen als de Lightyear One in productie wordt genomen.

WaterstofNet
Bij WaterstofNet (www.waterstofnet.eu/nl) kon men zien welke bijna onbegrensde mogelijkheden er zijn voor de toepassing van waterstof als duurzame energiebron. Hierbij werd ook een van de 4 waterstof tankstations voor voertuigen in Nederland bezocht. (Rhoon, Arnhem, Delfzijl en Helmond). Dit jaar worden er nog meer tankstations geopend. De Hyundai ix35l (range: 600 km), de Toyota Mirai (range: 502 km) en de Honda Clarity (range: 589 km) zijn op dit moment op de markt in Nederland. Sinds vorige maand rijdt eerste vuilniswagen op waterstof in de regio Eindhoven. Ook zou de stadverwarming in de wijken Rijpelberg en Brouwhuis op deze manier duurzaam gemaakt kunnen worden.

InMotion
Bij InMotion (www.inmotion.tue.nl) werd men ontvangen door de enthousiaste studenten van TU/e die bezig zijn met de ontwikkeling van De raceauto van de toekomst. In 2009 presenteerden een groep studenten van de Hogeschool Utrecht hun afstudeerproject: een milieuvriendelijke formule raceauto, de Ignition. Gebouwd door studenten om nieuwe technologie in de automotive industrie te introduceren. Dit was het begin van InMotion. Op dit moment is men bezig met de volgende projecten; De Vision, Met een aerodynamische efficientie die circa tien keer hoger ligt dan een huidige formule 1 auto is dit de ultieme raceauto. Het is een concept-car welke volledig elektrisch zal meedoen in de 24 uur van Le Mans in 2023. De Fusion, is een van de snelste elektrische formule auto’s ter wereld, met een gemeten topsnelheid van maar liefst 246 km/h en drie baanrecord. Ook deze projecten zijn mede mogelijk omdat men op de Automotive Campus gratis gebruik kan maken van de faciliteiten en Europese subsidies.
Automotive Campus Helmond
Na het bedrijvenbezoek ontving de directeur Automotive Campus Helmond (ACH), Lex Boon het gezelschap en gaf een toelichting op wat er op de ACH aan activiteiten zijn en worden ontwikkeld. Op dit moment werken er 700 mensen op de Automotive Campus en dat aantal zal zeker groeien door o.a. nieuwbouw Automotive Summa College. Ook wordt volgende week het eerste 5G netwerk van KPN uitgerold op en rond de Automotive Campus. De Automotive Campus zal nog verder uitbreiden met ondermeer een shared service center voor de gemeente, bedrijven en de Campus zelf.

AutomotiveNL
Hierna gaf Leo Kusters een presentatie over automotiveNL , een stichting die meer dan 150 Automotive bedrijven landelijk vertegenwoordigd. De focus is hierbij op 4 clusters : “Green, Smart, Manufacturing en Human Capital”. De laatste is belangrijk want “zonder handjes, geen productie” en er is een groot gebrek aan Technici. Men heeft speciale lesprogramma’s ontwikkeld die de jongeren enthousiast maakt om voor techniek te kiezen.
De stichting HIghtechHelmonddePeel.nl is hier in de regio ook mee begonnen. Dit is een stichting opgericht door 50 Maakbedrijven en onderwijs uit de regio die op basisscholen de kinderen al enthousiast maakt voor techniek. Want op jonge leeftijd wordt namelijk de beroepskeuze al gemaakt. Zij organiseren ook de High Tech ontdekkingsroute op 25 mei tijdens de Dutch Technology Week.
AutomotiveNl is verder bezig met het project ICADI waarbij men aan het onderzoeken is hoe men het zelfstandig rijden door voertuigen kan verbeteren. Een van de belangrijkste zaken is dat het voertuig op de centimeter nauwkeurig met weten waar hij zich op dat moment bevind. Met ICADI verzamelt men de gegevens van auto’s met sensoren voor de positiebepaling. Dat hiervoor op Europees niveau een beleid zal moeten komen is duidelijk want het gaat tenslotte ook om privacygegevens. Dit was dan ook een van de opdrachten die kandidaat Tom Berendsen meekreeg vanuit Helmond.

Ter afsluiting bedankte Tom Berendsen CDA Helmond voor de organisatie. Hij gaf aan onder de indruk te zijn van de plannen van de Automotive Campus en de hier gevestigde bedrijven. Tom is de enige Brabander die kans maakt op een invloedrijke positie in Brussel. “Het is van groot belang dat we mede namens de provincie Brabant aan tafel blijven zitten in Brussel. Als ik gekozen word dan ga ik vol energie werken aan oplossingen en kansen pakken voor onze provincie en de gemeente Helmond.”

Een directe lijn van Helmond naar Brussel
Tom Berendsen (35) staat op de 3e plaats van de CDA-lijst voor de verkiezingen van 23 mei. CDA fractievoorzitter Jan Roefs vindt het belangrijk om een directe lijn met Brussel te hebben: “Brussel lijkt soms ver weg, maar Belangrijke dossiers voor onze gemeente zoals de Automotive Campus, economie, banen en innovatie liggen ook in Brussel op tafel. Tom Berendsen is de enige Brabander, die een serieuze kans maakt op een invloedrijke positie in het Europees Parlement. Brussel moet o.a. voor ons aan de slag om:
• Te investeren in innovatie, opleiding en in ervaren werknemers: banen voor de toekomst.
• De veiligheid te vergroten door het tegengaan van grensoverschrijdende (drugs-) criminaliteit.
• De eigenheid en identiteit van regio’s te beschermen door bijvoorbeeld investeringen in cultureel erfgoed en ruimte te geven voor lokale invulling van beleid.
• De bereikbaarheid te vergroten en te zorgen voor schoon en veilig vervoer, juist in grensregio’s.
Kortom: een directe lijn tussen Helmond-en Brussel is van groot belang”

556 totaal aantal vertoningen, 1 aantal vertoningen vandaag

Laat ook anderen weten wat er speelt in uw eigen wijk!

Dit is niet ok

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *