Do. 9 nov. IVN en KNNV Helmond houden een lezing over ‘De Zuid-Willemsvaart’.

20171109 Boot op Zuid-Willemsvaart

Wat heeft kinderarbeid dan daarmee te maken? Kom luisteren en praat mee.

 

Samen met het KNNV (Vereniging voor Veldbiologie) organiseert het IVN lezingen over de natuur.

Zij hebben dit keer misschien het beste ‘project ooit’ voor Helmond op de kaart gezet: De Zuid-Willemsvaart; Moeder van alle kanalen in Oost-Brabant.

Wanneer en waar is die lezing? Donderdag 9 november van 20.00-22.00 uur in Wijkhuis de Kamenij (Jeroen Boschstraat 19, 5702 XP Helmond). De toegang is gratis.

 

-Waarom kwam het kanaal op de plek te liggen waar het nu ligt?

Cees Verhagen zal deze avond een enthousiast verhaal vertellen over het hoe en waarom. Hij benadrukt dat de rivieren een belangrijke rol opeisten. Je moet dan denken aan de Maas, de Dommel, de Aa, de Dieze en het Grand Canal du Nord (aangelegd door Napoleon).

-Wie waren betrokken bij de Zuid-Willemsvaart?

Natuurlijk de bedenkers en de bouwers; de werklui als gravers; maar ook op hoger niveau moesten mensen aan de bak om alternatieve plannen op tafel te leggen en het geruzie met België over het Maaswater in goede banen te leiden. Carel Wesselman (de heer van Helmond) zorgde ervoor dat het kanaal langs Helmond kwam te liggen, waar Eindhoven het niet mee eens was. Zij zagen liever de Dommelvariant.

 

– Heeft de komst van de vaart effect op de natuur en de Helmondse cultuur?

Het kanaal is meer dan een waterbouwkundige sleuf in het landschap, het is bepalend geweest voor de ruimtelijke ontwikkeling van Noord Brabant en de beide Limburgen. Het is onvoorstelbaar dat het 120 km lange kanaal (het langste kanaal van ‘Groot Nederland’) met 21 sluizen door circa 7000 arbeiders met de hand, schop, kruiwagens en manden in ongeveer vier jaar gegraven is.

De gravers kwamen meestal niet uit de directe omgeving. Zij kwamen vaak in groepen, soms met vrouwen en kinderen, uit Wallonië, Drenthe en Holland naar dit grote werk. Om zoveel mogelijk overlast te vermijden en besmetting van eventueel ontstane besmettelijke ziektes te voorkomen werden ze in kampementen ondergebracht. De meeste dorpen waren niet blij met de komst van het kanaal en waren niet gewend aan de vele vreemde werklui. Hier en daar ontstonden dan ook wel sociale problemen. Pastoors preekten hel en verdoemenis over dit ‘wilde volk’. Speciale aandacht deze avond voor de gravers en scheepsjagers. Deze laatsten werden ook wel togers of teugelers genoemd. Zij trokken met hun paarden meer dan 100 jaar de schepen door het kanaal. Arme schippers lieten hun vrouw en/of kinderen het schip trekken.

 

-Wat is de toekomst van het vervoer?

Zonder vervoer ook geen handel. Daarom zijn er aanpassingen aan de vaart gerealiseerd: De omleiding bij Den Bosch en Helmond; het Maximakanaal is klaar en de verbreding bij Veghel. Het vervoer over het water heeft de toekomst en is net zoals vroeger het goedkoopste transportmiddel.

 

Meer informatie over deze lezing bij Setty Vos: 0492-545649 of Setty_vos@hotmail.com

Algemene informatie over het IVN vind je op www.ivn.nl/afdeling/helmond

 

630 totaal aantal vertoningen, 7 aantal vertoningen vandaag

Laat ook anderen weten wat er speelt in uw eigen wijk!

Dit is niet ok

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *