Helmond gaat te hard rijden in wijken en buurten aanpakken

We ergeren ons allemaal groen en geel aan het te hard rijden in wijken en buurten. Daar moeten we wat aan doen, vindt VVN-Helmond. In samenwerking met buurtorganisaties en bewoners en met hulp van de gemeente en de provincie wordt er nu echt werk van gemaakt. Dit gebeurt via het project ‘Denk aan max ©’, dat op maandag 5 maart van start is gegaan. Burgemeester Blanksma zelf heeft het startsein gegeven. Zij deed dit op de speciaal voor dit doel in het leven geroepen ‘Dag van de maximumsnelheid’. Want, zo vroeg VVN zich af: waarom is er een ‘Dag’ voor vrijwel alles, maar niet voor onze grootste ergernis, namelijk het te hard rijden bij ons in de straat? Deze ‘Dag van de maximumsnelheid’ gaan we daarom jaarlijks op 5 maart uitroepen om aandacht te vragen voor dit grootste buurtprobleem.

Samen met bewoners
We weten het eigenlijk allemaal wel en uit onderzoek blijkt dat ook: we zijn het vaak als buurtbewoners zelf, die zich nog wel eens willen bezondigen aan te hard rijden. Dus vormen we als buurtbewoner de belangrijkste doelgroep. We krijgen in Helmond gelukkig steeds meer verkeerswerkroepen in wijken en op scholen en buurtpreventieteams, die zich bezighouden met alle vormen van veiligheid, dus ook met de verkeersveiligheid. VVN-Helmond wil hen met kennis en hulpmiddelen in staat stellen het te hard rijden in wijken en buurten op een structurele manier aan te pakken. Dit gaat VVN-Helmond doen samen met diverse partners die deze aanpak ondersteunen, zoals het platform Verkeersveiligheid Helmond, de Provincie Noord-Brabant, gemeente Helmond, de LEV-groep, professionals van VVN en vele anderen.

Productenboek
Het project krijgt onder andere  vorm door een productenboek dat inmiddels is samengesteld en zichtbaar is via de hiervoor speciaal ingerichte website www.denkaanmax.nl . Op deze site zijn diverse producten, partners en materialen te vinden die voor de aanpak van te hard rijden in Helmond kunnen worden ingezet. Ook kunnen bewoners hier meldingen van te hard rijden kwijt. Zij kunnen zich middels een verklaring binden aan max © en hiermee in het bezit komen van de max-sleutelhanger. Ook zullen er op deze website steeds nieuwe producten (mogelijkheden) verschijnen om de verkeersveiligheid en te hard rijden in wijk en buurt aan te pakken.

Technische hulpmiddelen
Een technisch hulpmiddel is bijvoorbeeld de verplaatsbare snelheidsindicator. Ook bekend als het groene lachende gezicht voor degene, die zich keurig aan de snelheid houdt en het rode huilende gezicht voor de hardrijder. Deze installaties verschijnen op probleemplekken. Zij worden beheerd en regelmatig verplaatst door de Vereniging Verkeersregelaars Helmond. Andere hulpmiddelen zijn buurtbegeleidingstrajecten,  remwegdemonstraties en preventieve max-controles,  max -attentiebrieven en -kaarten . Ook zullen scholen en bedrijven in de loop van 2018 bij deze aanpak worden betrokken. De campagne wordt gevoerd met de slagzin ‘Denk aan max ©’.

Vier jaar
Het gedrag van ons zelf beïnvloeden is een zaak van lange(re) adem. ‘Denk aan max ©’ heeft dan ook een looptijd van minstens vier jaar. De provincie zorgt via het project Nul Verkeersdoden samen met de gemeente Helmond voor de financiële middelen. De gemeente Helmond ondersteunt het project waar ze maar kan. De veiligheidsmonitor van de gemeente Helmond gaat de vorderingen nauwkeurig bijhouden.

1,728 totaal aantal vertoningen, 1 aantal vertoningen vandaag

Laat ook anderen weten wat er speelt in uw eigen wijk!

Dit is niet ok

Dit bericht heeft 1 reacties

  1. Actiecomité Veilig Verkeer Rijpelberg Reply

    Een technisch hulpmiddel is bijvoorbeeld de verplaatsbare snelheidsindicator. Ook bekend als het groene lachende gezicht voor degene, die zich keurig aan de snelheid houdt en het rode huilende gezicht voor de hardrijder ???
    Deze indicator heeft heel lang op diverse locaties op de Weg door de Rijpel gestaan.. zonder resultaat. Door onze inzet zijn er enigszins enkele maatregelen getroffen ivm de verkeersveiligheid die zijn vruchten hebben afgeworpen. In 2013 : 8 ongevallen, in 2014 : 12 ongevallen, in 2015 : 18 ongevallen. In juni 2016 werd het Actiecomité Veilig Verkeer Rijpelberg opgezet. Resultaat in 2016: 12 ongevallen en in 2017: 7 ongevallen. Er zijn in september 2017 afspraken gemaakt met de Gemeente Helmond over te nemen maatregelen voor het voorjaar 2018 dat er op enkele locaties bij oversteekplaatsen verhogingen zouden komen. Er is bij ons nog niks bekend wanneer dit staat te gebeuren maar we houden het “hete vuur” wel aan bij de Gemeente Helmond, wat dit is ons beloofd in overleg met wethouders, Belangengroep Rijpelberg, Politie en het AVVR.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *