De ondersteuning van MEE: Mathilde

Mathilde (40 jaar oud) werkte al jaren lang in een fabriek. Dit ging hartstikke goed en ze vond het werk leuk om te doen. Ze had standaard haar plekje aan de loopband waar ze alles van af wist. Er was niemand die op deze plek het werk beter kon uitvoeren dan deze mevrouw.

De fabriek werd overgenomen door een nieuwe eigenaar en ineens veranderde alles. Iedereen die aan de lopende band stond moest op iedere plek aan de lopende band kunnen werken. Hierbij moest je ook machines bedienen met heel veel verschillende knopjes. Mathilde vond het besturen van de machines maar eng en het lukte haar maar niet. Uiteindelijk besloot de nieuwe baas haar te ontslaan.

Na het ontslag moest Mathilde leven van een uitkering. Mathilde kreeg ook te maken met het UWV. Het UWV wilde Mathilde graag zo snel mogelijk weer aan een baan helpen en verplichtte haar dan ook om iedere week te solliciteren. Het lukte haar echter niet om een CV op te stellen en te solliciteren bij bedrijven. Het UWV merkte dit en vroeg zich af waarom Mathilde dit niet deed. Het is namelijk haar plicht om te solliciteren en op het moment dat ze dit niet doet krijgt ze geen geld meer. UWV probeerde Mathilde dit uit te leggen maar ze vatte dit anders op. In volle paniek ging Mathilde naar haar tante toe. Huilend kwam Mathilde binnen en zei: ‘Het UWV wil mijn geld afpakken en dat wil ik niet. Ik moet brieven schrijven en dat lukt me allemaal niet.’. De tante van Mathilde kende wel een organisatie die hierbij kon helpen, ze besloot het servicepunt van MEE te bellen en meldde Mathilde hier aan.

Twee weken later belde een consulent arbeid van MEE Mathilde op met de vraag om een kennismakingsgesprek met haar te hebben. Ze spraken samen af en al heel snel werd het duidelijk voor de consulent dat er spraken was van miscommunicatie tussen het UWV en Mathilde. De consulent besloot samen met de cliënt het UWV te bellen. Ze legde samen aan het UWV uit dat het Mathilde niet lukte om de sollicitatie brieven te schrijven en te versturen en dat de consulent van MEE zou helpen met het onderzoeken hoe dat kwam. MEE hielp Mathilde met het solliciteren.

Na wat gesprekken gehad te hebben met Mathilde kwamen de consulent en Mathilde er achter dat Mathilde vaker moeite had om dingen te begrijpen en dingen op papier te zetten. Mathilde wilde graag weten hoe dat kwam en de consulent besloot samen met Mathilde naar de huisarts te gaan. De huisarts stuurde Mathilde door voor verder onderzoek en hier uit bleek dat Mathilde een licht verstandelijke beperking had. Met de nieuwe informatie ging de consulent in gesprek met het UWV. Het UWV besloot haar beschut werk aan te raden. Beschut werk wil zeggen werk met extra begeleiding, de gemeente moest dan vervolgens voor Mathilde een geschikte plek zoeken om te werken met extra begeleiding. Een half jaar later is Mathilde weer volop aan de slag bij een productie bedrijf. Hier pakt ze pakketjes in en op het moment dat er veranderingen zijn wordt ze extra begeleid. Mathilde heeft het hier heel erg naar haar zin.

 

Vindt u het ook moeilijk om contact te leggen met andere organisaties? Bel dan het servicepunt van MEE om ondersteuning voor u op maat te krijgen! (contact gegevens staat onderaan)

 

Kosten en aanmelden

Cliënt ondersteuning is gratis en er is geen doorverwijzing van de huisarts of beschikking van de gemeente voor nodig. Aanmelden bij MEE kan je zelf doen via het servicepunt:

Bellen:                                        040-2140404

Mailen:                                       info@meezuidoostbrabant.nl

Website:                                    www.meezuidoostbrabant.nl 

Volg ons ook op Facebook: https://www.facebook.com/MEEzuidoostbrabant/

 

502 totaal aantal vertoningen, 3 aantal vertoningen vandaag

Laat ook anderen weten wat er speelt in uw eigen wijk!

Dit is niet ok

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *