Toenemende klanttevredenheid bij het afsluiten van een persoonlijke lening

Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting, beter bekend als het Nibud heeft onderzoek gedaan naar huishoudens die de laatste twee jaar een persoonlijke lening via een intermediair hebben aangevraagd. Uit het onderzoek is gebleken dat er tevredenheid heerst over het afsluiten van een persoonlijke lening. Er zijn nauwelijks complicaties bij het aflossen van het maandbedrag bij dit soort leningen. Hieruit kan worden geconcludeerd dat er steeds meer consumenten een lening afsluiten die aansluit bij de persoonlijke situatie maar vooral bij hun financiële situatie. Een van de oorzaken van deze ontwikkeling is de versoepelde acceptatienorm die tegenwoordig veelal wordt gehanteerd bij het afsluiten van een lening. Banken hanteren diverse toetsingscriteria die worden gebruikt om te berekenen of de maandelijkse lasten dragend zijn.

WAT IS EEN PERSOONLIJKE LENING?

Maar wat is een persoonlijke lening nou precies? Een persoonlijke lening biedt men de mogelijkheid om in één keer een bepaalde hoeveelheid geld aan te vragen. Dat bedrag ligt ongeveer tussen de 5.000 en 50.000 euro. Je moet dus dit gehele bedrag terugbetalen binnen de afgesproken looptijd. Ook staat de rente van dit bedrag vast, terwijl bij een doorlopend krediet de rente schommelt. Het voordeel van een vast rentepercentage is dat je aan het begin van je lening al precies weet hoeveel je maandelijks moet gaan aflossen. Zo voorkom je onverwachte verrassingen.

LOOPTIJD EN KEUZEOMGEVING VAN GROTE INVLOED

Uit het onderzoek is gebleken dat de bijbehorende looptijd meer effect heeft op de ervaringen van consumenten dan alvorens werd vastgesteld. Over het algemeen geldt de regel: Hoe langer de looptijd, des te lager de klanttevredenheid. Hieruit kan worden geconcludeerd dat consumenten die een persoonlijke lening hebben afgesloten er moeite mee hebben om na de uitgave van het geleende geld, het leenbedrag af te lossen. Er kunnen negatieve gevoelens over de lening ontstaan wanneer de necessiteit van de lening verdwenen is.
Het Nibud attendeert kredietverstrekkers en intermediairs meer aandacht op de looptijd en het totaalbedrag van een persoonlijke lening te vestigen dan op dit moment het geval is. Bij dit proces ligt er een grote verantwoordelijkheid bij de inrichting van de keuzeomgeving op de website. Uit het onderzoek komt voort dat wanneer het totaalbedrag van een persoonlijke lening duidelijk in beeld wordt gebracht, meer consumenten kiezen voor een kortere looptijd dan als dit niet het geval is.

HET VERGELIJKEN VAN EEN PERSOONLIJKE LENING

Door bij het afsluiten van een persoonlijke lening meerdere leningen te vergelijken, ontstaat er meer inzicht in de looptijd en het totale leenbedrag en welke persoonlijke lening het meest geschikt is. Er zijn innovatie vergelijkingswebsites die dit proces optimaliseren. Wanneer je een geschikte lening hebt gevonden kun je bij deze vergelijker een lening direct afsluiten.

Bron:
Overstappen.nl
Herengracht 440
1017 BZ Amsterdam
T: 020-5317678

440 totaal aantal vertoningen, 5 aantal vertoningen vandaag

Laat ook anderen weten wat er speelt in uw eigen wijk!

Dit is niet ok

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *